Cart

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Χαρακτηριστικά ελαστικών

 

Η διάσταση του ελαστικού (πηγή: ADAC)

Ο τεχνικός σχεδιασμός των ελαστικών καθορίζεται από τους § 36 κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Επιπλέον τα ελαστικά του αυτοκινήτου είναι τυποποιημένα ακολουθώντας το ευρωπαϊκό πρότυπο ECE-R 30. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την επισήμανση του τοιχώματος του ελαστικού. Οι σημαντικότερες πληροφορίες για το ελαστικό εμφανίζονται στην επισήμανση/επιγραφή του ελαστικού. Το πρότυπο απαιτεί επίσης και άλλα στοιχεία όπως είναι το όνομα του κατασκευαστή (1) και ο τύπος των ελαστικών (2).

  • 1 Μάρκα ελαστικών
  • 2 Όνομα προφίλ – τύπος ελαστικού
  • 3 Πλάτος διατομής του ελαστικού σε mm

Εκφράζεται σε χιλιοστά (π.χ. 175 mm). Στο συμβατικό ελαστικό επιβατικού αυτοκινήτου, τα πλάτη διατομής που κυμαίνονται από 125 mm ονομαστικό εύρος (π.χ. 125/80 R 12) έως περίπου 335 mm (π.χ. 335/30 R 19). Το πλάτος διατομής αυξάνεται σε διαστήματα των 10-mm. Ειδικά ελαστικά για νέα συστήματα ελαστικών (π.χ. TD-Dunlop ή TRX ή TDX ελαστικά από την Michelin) έχουν διαφορετικά μεγέθη πλάτους σε χιλιοστά. Οι τιμές κυμαίνονται από 160 χιλιοστά έως 240 χιλιοστά. Το πραγματικό πλάτος θα ποικίλει ανάλογα με τις συνήθεις κατασκευαστικές ανοχές και διαφέρει ελαφρώς από κατασκευαστή σε κατασκευαστή λίγα χιλιοστά. Επιπλέον, αυτό εξαρτάται από το πλάτος της ζάντας επί της οποίας είναι τοποθετημένο το ελαστικό. Η τυποποίηση του ελαστικού επιτρέπει να τοποθετήσετε τα περισσότερα ελαστικά σε ζάντες διαφορετικού πλάτους. Αυτές οι διαφορές στο πλάτος μπορεί να είναι η αιτία που σε ορισμένα οχήματα μπορούν να τοποθετηθούν ελαστικά ορισμένων μόνο κατασκευαστών (εμπιστοσύνη στο σήμα) ή μόνο σε συνδυασμό με ορισμένες ζάντες, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις, μόνο αυτά τα ελαστικά λειτουργούν με ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες λειτουργίας (δηλαδή και κατά τη διάρκεια της συμπίεσης ή τη γωνία του τιμονιού).

Η χρηστικότητα των αλυσίδων χιονιού μπορεί να συνδεθεί με ορισμένες μάρκες των ελαστικών και με συγκεκριμένο πλάτος στη ζάντα. Δώστε βαρύτητα στις οδηγίες χρήσης της κατασκευάστριας εταιρείας του οχήματος σας.

4 Αναλογία του ύψους του ελαστικού προς το πλάτος του ελαστικού σε%

Πρόκειται για την αναλογία του ύψους προς το πλάτος της διατομής του ελαστικού επί τοις εκατό. Το / 50 σημαίνει ότι το ύψος των ελαστικών είναι το μισό μέγεθος του πλάτους του ελαστικού. Με την μείωση της αναλογίας αυτής σε αριθμητικές τιμές σημαίνει ότι το τοίχωμα του ελαστικού είναι πιο χαμηλό – συνήθης εμφάνιση σε σπορ αυτοκίνητα (225/45 ). Ειδική περίπτωση: Για τα ελαστικά της σειράς 80 και 82 δεν ήταν σύνηθισμένη στο παρελθόν η επιγραφή «… / 80″ στο όνομα και κατά συνέπεια, σε παλαιότερα έγγραφα του οχήματος ενδέχεται να αναγράφονται οι τιμές «155 R 13″. Αυτό σήμερα αντιστοιχεί κατά την αγορά των ελαστικών σε τιμές «155/80 R 13″.

5 Ακτινωτά ελαστικά

Συχνά διευκρινίζονται τα ακτινωτά ελαστικά με την επισήμανση «R» που προέρχεται από τη λέξη «Radial» που σημαίνει ακτινωτό. Τώρα είναι ο συνήθης τύπος με ακτινικά κορδόνια περιβλήματος. Μέχρι τη δεκαετία του ’60 το σύνηθες ελαστικό ήταν το διαγώνιο. Εάν εξακολουθούν να παράγονται για ειδικές περιπτώσεις (όπως π.χ. Oldtimer), στη θέση του «R» αναγράφεται ένα «D» ή ακόμα και μία παύρλα «-«. Σημείωση: Επιτρέπεται η τοποθέτηση ελαστικών του ίδιου τύπου κατασκευής. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας § 36, απαγορεύονται τα μικτά ελαστικά, δηλ. διαγώνια και ακτινωτά ελαστικά στο ίδιο όχημα.

6 Διάμετρος ζάντας σε ίντσες

Η διάμετρος της ζάντας υπολογίζεται διαγώνια από τη μία άκρη της ζάντας στην άλλη, η τιμή της καθορίζεται συνήθως σε ίντσες («). Οι πιο κοινές διαστάσεις κυμαίνονται από 10″ έως 20 «. Στο TD-Dunlop και σε TRX, TDX ελαστικά ή στο σύστημα PAX της Michelin η διάμετρος της ζάντας εκφράζεται σε χιλιοστά. Η πιο συνηθισμένες τιμές σε διάμετρο κυμαίνονται από 315 χιλιοστά σε 440 χιλιοστά.

7 Κώδικας για την ικανότητα φόρτωσης του ελαστικού (Δείκτης Φορτίου (LI Δείκτης Φορτίου)

Μετρήση της ικανότητας αντοχής του ελαστικού. Κάθε τιμή LI αντιπροσωπεύεται σε ένα τυποποιημένο πίνακα που συνδέεται με μια δεδομένη ικανότητα φορτίου του ελαστικού σε μια προκαθορισμένη πίεση αέρα. Παράδειγμα, «85» = 515 kg. Τα ελαστικά πρέπει να έχουν τιμές τουλάχιστον ίσες με την καθορισμένη ελάχιστη τιμή στα έγγραφα του οχήματος LI, οι υψηλότερες τιμές του LI επιτρέπονται.

Πρόσθετες ενδείξεις «Ενισχυμένο»: (12) Χαρακτηριστικό ελαστικού με ιδιαίτερα υψηλή αντοχή σε φορτίο/βάρος (για φορτηγά, μικρά λεωφορεία, φορτηγά, SUV …). Το καθοριστικό στοιχείο είναι ο (κατάλληλα υψηλός) κωδικός-LI.

 

 

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

60

250

84

500

108

1.000

132

2.000

156

4000

180

8000

61

257

85

515

109

1.030

133

2.060

157

4125

181

8250

62

265

86

530

110

1.060

134

2.120

158

4250

182

8500

63

272

87

545

111

1.090

135

2.180

159

4375

183

8750

64

280

88

560

112

1.120

136

2.240

160

4500

184

9000

65

290

89

580

113

1.150

137

2.300

161

4625

185

9250

66

300

90

600

114

1.180

138

2.360

162

4750

186

9500

67

307

91

615

115

1.215

139

2.430

163

4875

187

9750

68

315

92

630

116

1.250

140

2.500

164

5000

188

10.000

69

325

93

650

117

1.285

141

2.575

165

5150

189

10300

70

335

94

670

118

1.320

142

2.650

166

5300

190

10600

71

345

95

690

119

1.360

143

2.725

167

5450

191

10900

72

355

96

710

120

1.400

144

2.800

168

5600

192

11200

73

365

97

730

121

1.450

145

2.900

169

5800

193

11500

74

375

98

750

122

1.500

146

3000

170

6000

194

11800

75

387

99

775

123

1.550

147

3075

171

6150

195

12150

76

400

100

800

124

1.600

148

3150

172

6300

196

12500

77

412

101

825

125

1.650

149

3250

173

6500

197

12850

78

425

102

850

126

1.700

150

3350

174

6700

198

13200

79

437

103

875

127

1.750

151

3450

175

6900

199

13600

80

450

104

900

128

1.800

152

3550

176

7100

 

 

81

462

105

925

129

1.850

153

3650

177

7300

 

 

82

475

106

950

130

1.900

154

3750

178

7500

 

 

83

487

107

975

131

1.950

155

3875

179

7750

 

 

8 Δείκτης ταχύτητας GSY (επίσης «Speedindex«)

Κωδικό γράμμα που υποδεικνύει την μέγιστη ταχύτητα του ελαστικού. Οι ακόλουθες κατηγορίες ταχύτητας (που παρουσιάζονται εδώ: GSY) είναι οι συνηθισμένες για τα αυτοκίνητα

 

Ένδειξη

Ταχύτητα σε km / h

Υ

300

W

270

ZR

240, κατασκευαστής καθορίζει τη μέγιστη ταχύτητα από πιστοποιητικό του κατασκευαστή

V

240

Β

210

U

200

Τ

190

S

180

Ε

170

Q

160

P

150

Ν

140

Μ

130

L

120

Κ

110

J

100

F

80

Ε

70

Δ

65

C

60

Β

50

A8

40

Α7

35

A6

30

Α5

25

A4

20

Α3

15

Α2

10

Α1

5

Κατευθυντική σχεδίαση

Κυρίως για τα ελαστικά με ειδική σχεδίαση πέλματος στον τοίχο ελαστικών είναι ονόματα όπως «Rotation», «Drehrichtung» (=εκ περιτροπής), «Direction(=Κατεύθυνση)», όπου αποτυπώνονται σε συνδυασμό με ένα βέλος κατεύθυνσης. Κατά την τοποθέτηση του ελαστικού πρέπει να ακολουθηθεί η σωστή περιστροφική κατεύθυνση.

9 Ελαστικά χωρίς αεροθάλαμο («tubeless»)

Αφορά στα ελαστικά αυτοκινήτων με τύπους χωρίς μάνικα. Το σχέδιο ενός σωλήνα είναι όχι μόνο περιττό, αλλά – εκτός από λίγες εξαιρέσεις – και μη επιτρεπτό. Σε περίπτωση αμφιβολίας, συμβουλευτείτε τον κατασκευαστή του ελαστικού. Σε ένα σκασμένο λάστιχο με απώλεια αέρα μπορεί ενδεχομένως να εφαρμόσει ως προσωρινή λύση.

10 Ημερομηνία Κατασκευής Ελαστικού (ΧΧ = εβδομάδα, Χ = έτος

Παλαιότερο σύστημα κωδικοποίησης. Τα 3 τελευταία ψηφία του λεγόμενου «DOT» αριθμού δείχνουν την ημερομηνία κατασκευής. Τα δύο πρώτα ψηφία δίνουν την εβδομάδα κατασκευής, το τελευταίο ψηφίο είναι το τελευταίο ψηφίο του έτους. Παράδειγμα: 409 = 4οή Εβδομάδα του 1999. Το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με τη δεκαετία του ’90, προκύπτει από ένα μικρό τρίγωνο (ακριβώς δίπλα από το 3-ψήφιο αριθμό).

Νέο σύστημα επισήμανσης που ισχύει από την 1.1.2000: 4-ψήφιο αριθμός κωδικοποίησης όπου στο παράδειγμα 0100 = αναφερόμαστε στην 1η εβδομάδα του 2000ο

11 Δείκτης φθοράς πέλματος (TWI)

Γύρω από την πλευρά του ελαστικού είναι πολλές φορές η συντομογραφία «TWI» (άλλοι χαρακτήρες) ή κάποιος άλλος συμβολισμός. Εάν ακολουθήσει το βέλος, μπορεί να φανεί ότι σε αυτήν την περιοχή, το πέλμα δεν εισχωρεί σε βάθος. Ο λόγος: Σε ένα έως (νομικά εφικτό) προφίλ 1,6 χιλιοστών αυτό τα σημείο είναι σαφώς διακριτό στην επιφάνεια, έχει επιτευχθεί το όριο φθοράς. Ελέγχοι που έχουν γίνει δείχνουν ότι η πρόσφυση σε περίπου 3 mm, ειδικά όταν είναι υγρά τα ελαστικά, μειώνεται σημαντικά!

12 Πρόσθετες ενδείξεις για ελαστικά με αυξημένες αντοχές

 

 

13 Ένδειξη χαρακτηριστικού καταλληλότητας για το χειμώνα και για ελαστικά παντός καιρού

 

 

M & S (χειμερινά ελαστικά / Όλα τα ελαστικά σεζόν) (13)

Τα χειμερινά ελαστικά που σημειώνονται με «M & S», «M + S» ή παρόμοιες συντομογραφίες. Αυτό δεν είναι μόνο προφανές ότι είναι ένας τύπος ελαστικού για τις ειδικές απαιτήσεις της λειτουργίας του χειμώνα. Σχετικό με αυτό είναι επίσης μια εξαίρεση όσον αφορά την απαιτούμενη κατηγορία ταχύτητας.

Ειδικές ρυθμίσεις σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες:

Εάν απαιτείται χειμερινός εξοπλισμός επιβάλετται τα ελαστικά να αναφέρουνε το σύμβολο M+S. Ειδικότερα, στην Αυστρία απαιτείται βάθος πέλματος τουλάχιστον 4 mm . Ελαστικό με λιγότερο πέλμα από αυτό θεωρούνται απλά ως ένα θερινό ελαστικό. Στη Γερμανία, η διάταξη αυτή δεν υπάρχει, όμως ένα πέλμα κάτω από περίπου 4 χιλιοστά, περιορίζει πολύ την καταλληλότητα για χειμώνα.

Εγκρίσεις «Ε»:

Η τήρηση των Ευρωπαϊκών κανονισμών τύπου «Εγκρίθηκε από ECE» εμφανίζεται ως Ε ή e, και επιβεβαιώνει τη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πρότυπο (R ECE 30).

Σχήμα 6: Το συνημμένο «12» έχει την Αυστρία ως χώρα της δοκιμής

Σημαντικό: Από την ημερομηνία παραγωγής 1.10.98 (40η εβδομάδα 98, που αντιστοιχεί σε DOT αριθμό 408), η σήμανση αυτή στο τοίχωμα του ελαστικού είναι υποχρεωτική. Κατά συνέπεια, απαγορεύεται η τοποθέτηση ελαστικών που δεν έχουν αυτό το σήμα. Στα πλαίσια του ελέγχου, ΚΤΕΟ, αυτό θεωρείται ως σοβαρή ανεπάρκεια του οχήματος.

Ανανεωμένα ελαστικά

Φορέστε τους ως σήμανση «R», «αναγόμωση», «αναγόμωση» ή «αναγομωμένα». Η ημερομηνία αναγόμωσης καθορίζεται κατά τον ίδιο τρόπο όπως και η ημερομηνία κατασκευής νέων ελαστικών.

Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ κυκλοφορίας του οχήματος και των ελαστικών επιτρέπεται; Παρά την αρχή ότι τα ονόματα πρέπει να ταιριάζουν στα έγγραφα του οχήματος και του ελαστικού, ισχύουν οι παρακάτω εξαιρέσεις:

 

  • Lastindex LI: Ο δείκτης φορτίου του ελαστικού μπορεί να είναι μεγαλύτερος από το αναφερόμενο στην άδεια κυκλοφορίας. Παράδειγμα: Άδεια κυκλοφορίας 165/65 R 13 76 T, Αναγραφή ελαστικά: 165/65 R 13 77 T.
  • Δείκτης ταχύτητας: Επιτρέπεται να είναι ανώτερος από τον αναφερόμενο στην άδεια. Παράδειγμα: Άδεια κυκλοφορίας 185/65 R 14 86 H, επιτρέπονται ελαστικά με την επιγραφή: 185/65 R 14 86 V.
  • Χειμερινά ελαστικά/ελαστικά όλων των εποχών: Ο δείκτης ταχύτητας μπορεί να είναι χαμηλότερος από ότι αναγράφεται για τα καλοκαιρινά ελαστικά. Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να τοποθετηθεί ένα σήμα εμφανές για τον οδηγό με αναφορά το M+S για τα ελαστικά και το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας.Παράδειγμα: Άδεια κυκλοφορίας 195/65 R 14 89 H (καλακαιρινά ελαστικά), επιτρέπονατι και ελαστικά με την αναφορά: 195/65 R 14 89 Q M+S
  • Ελαστικά P (αμερικάνικος συμβολισμός, Σύμβολα π.χ. P 225/60 R 15…). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν εάν αυτά είναι σύμφωνα με την ECE R30, δηλαδή το αναγνωριστικό της λειτουργίας τους πρέπει να αντιστοιχεί στο σχήμα που φαίνεται στο παρόν φύλλο οδηγιών. Εάν διαφέρει ο συμβολισμός από το ECE-R30 είναι υποχρεωμένος ο κατασκευαστής να επιβαιβεώσει γραπτώς την ταύτιση των ελαστικών με τον κανονισμό της ECE. Αυτήν την βεβαίωση πρέπει να βρίσκεται στα χέρια του οδηγού. Εάν στα χαρτιά αναγράφονται ελαστικά «P» επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούνε και ελαστικά ECE-R 30. Με εξαίρεση ο ελλειπές συμβολισμός «P» στα ελαστικά να αναφέρεται στην άδεια κυκλοφορίας.
  • Ελαστικά ZR και VR. Εάν αναφέρονται αυτά στα χαρτιά του αυτοκινήτου επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούνε ελαστικά W (εώς 270 km/h) με ανάλογη αντοχή φορτίου εάν δεν ξεπεραστή το όριο ταχύτητας 260 km/h και εάν δεν αναφέρονται επιπλέων δεσμεύσης λόγου τύπου η κατασκευής του οχήματος. Σε περίπτωση αμφιβολίας θα πρέπει να ερωτηθούνε κατσακευαστές ελαστικών ή αυτοκινήτου.